Motverkar demokrati och öppenhet resultaten i skolan?

Idag diskuterade Kommunfullmäktige (och beslutade) bland annat om en ny Skolplan för Örebro kommun. Förslaget har tagits fram av den högerkoalition som styr Örebro – utan någon som helst diskussion med elever, föräldrar eller personal.

När vi kritiserade detta och hävdade att Skolplanen borde tas fram i dialog med personal, föräldrar, elever och andra politiska partier hävdade företrädarna för högerkoalitionen på fullaste allvar att detta var en ”formaliafråga för att oppositionen ska ha något att klaga på”.

Dessutom hävdade kommunalrådet Lennart Bondeson (kd) att det sätt som tidigare skolplaner tagits fram på (med fokusgrupper, dialogträffar och andra aktiviteter för att få in synpunkter från så många som möjligt) har ett samband med att många elever inte klarar kunskapsmålen. Det han sa måste förstås på ett av två sätt: 1/ att ett öppet arbetssätt med skolplanen motverkar kunskapsmålen eller 2/ att det är bättre att ta fram skolplanen i slutenhet eftersom man då inte ”stör” personal, elever och föräldrar. Jag vet ju att Lennart Bondeson är en god demokrat som åtminstone tidigare förespråkat dialog och breda överenskommelser. Det är tråkigt att han inte levt upp till sina mål när det gäller något så viktigt som det dokument som ska visa hur Örebros kommunala skolor ska utvecklas och bli bättre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *